نوشته شده توسط : رز نصرتی

به گزارش سیدمجتبی حسینی کارشناس آجیل و خشکبار درباره خرید آجیل تاکید کرد: آجیل فله ای را حتما باید از فروشگاه های معتبر و دارای جواز کسب تهیه کرد چراکه نزدیک به ایام نوروز بسیاری از مغازه‌های متفرقه حتی میوه فروشی محل هم اقدام به فروش آجیل می‌کند.

حسینی بهترین روش برای تشخیص آجیل مرغوب را طعم، مزه، بوی و مشاهده دقیق آن اعلام کرد و افزود: بهترین راه تشخیص آجیل خوب، خوردن آن است، قبل از خرید هر آجیلی آن را بچشید آجیل نباید طعم تلخ داشته باشد چراکه تلخی نشانی از معیوب بودن آن است.

این کارشناس ادامه داد: با برداشتن نمونه‌ای و نصف کردن آن از وسط می‌توان سوراخ‌های کرم‌خوردگی را دید البته در حال حاضر بیشتر محصولات به‌خصوص پسته به صورت مکانیزه فرآوری می‌شوند و ممکن است برخی سوراخ ها بوسیله سوزن های دستگاه مکانیزه بوجود آمده باشند همچنین نباید لکه‌های قهوه‌ای رنگ داشته باشند و حتی اگر بیش از اندازه تفت داده شوند نیز رنگ محصول قهوه‌ای خواهد شد که نوعی ایراد محسوب میشود.

آجیل از تنقلات پر خاصیت و خوشمزه ایست که در جشن ها و مراسم ایرانی ها جایگاه ویژه ای دارد.علاوه بر خاصیت طعم آجیل نیز افراد زیادی را به خود علاقمند نموده است.اما باید در خرید آجیل دقت نمود تا آجیل خریداری شده خوب و با کیفیت باشد.در ادامه در ابتدا خواص آجیل را برای شما آورده ایم

و سپس نحوه تشخیص آجیل خوب و با کیفیت را بخوانید

بادام هندی

بادام هندی به صورت معلق از ساقه های گیاهی به نام CASHEW PEAR می روید. بادام هندی از برزیل آمده است و توسط کاشفان پرتغالی به هند آورده شده است.

بادام هندی بیشتر به عنوان یک نوع آجیل و تنقلات خورده می شود، اما از آن می توان در تهیه برخی از غذاها نیز استفاده کرد. بادام هندی سرشار از ویتامین A  است.

پسته

در چین به پسته‌، " آجیل خندان " می گویند. پسته قدمتی صد هزار ساله دارد. برای اولین بار در خاورمیانه، ایران و سوریه کاشته شد و بعد به یونان و بقیه کشورهای اروپایی راه یافت.

طبقه یک افسانه قدیمی، عشاق، یکدیگر را در باغ پسته ملاقات می کردند تا صدای ترک و شکستن پوست پسته را به هنگام باز شدن آن بشنوند. زیرا عقیده داشتند، این کار برای آنها خوشبختی به ارمغان می آورد.

مغز پسته یکی از تنقلات بسیار مفید است. پسته منبع خوبی از کلسیم  ، منیزیم ، فسفر ، پتاسیم ، آهن  ، فولات و پروتئین است.

گردو

 گردو  از دوران ما قبل تاریخ وجود داشته است. در قرون وسطی اعتقاد بر این بود که گردو سردرد را معالجه می کند. حتی شواهدی دال بر وجود یک باغ گردوی بسیار زیبا در باغ های معلق بابل وجود دارد. گردو هم به صورت خشکبار و هم به صورت تازه خورده می شود و از آن در تهیه برخی از غذاها استفاده می شود. گردو منبع خوبی از فسفر، پتاسیم ، منیزیم  ، پروتئین و ویتامین E  است.

بادام زمینی

 بادام زمینی  به دلیل میزان بالای پروتئین و روغن موجود در آن، بسیار مغذی است. همچنین غنی از ویتامین B و E است. از روغن بادام زمینی  در تهیه بسیاری از غذاها و تهیه مارگارین استفاده می شود.

فندق

قرنهاست که انسان ها فندق می خورند. در قرن حاضر، گونه های متعددی از آن کاشته می شود.

فندق به صورت خوشه های چهار تا پنج تایی و درون غلاف می روید. فندق سرشار از فیبر، پتاسیم ، کلسیم ، منیزیم و ویتامین E است. فندق بسیار مغذی و خوش طعم است و در برخی غذاها نیز از آن استفاده می شود.

بادام

دو نوع بادام وجود دارد : بادام تلخ و شیرین . هر دو نوع آن، بومی خاورمیانه است، اما قرنهاست که در اروپا و آمریکا نیز کاشته می شود. بادام بسیار مورد علاقه فراعنه مصر بوده است و آنها طعم بادام را در نان خود بسیار دوست داشتند. بادام در فرهنگ نژادی مناطق مختلف جایگاه مهمی داشته است. رومی ها بادام را در مراسم عروسی به عنوان سمبل خوشبختی و باروری به عروس و داماد هدیه می دادند. این سنت هنوز هم در ایتالیا رواج دارد. از بادام تلخ برای تهیه روغن بادام استفاده می شود.

بادام منبع مهمی از ویتامین ها و مواد معدنی است و غنی از پروتئین  ، منیزیم ، فسفر، روی ، کلسیم ، فولات و ویتامین E است.

خطر آجیل کهنه

در خرید آجیل دو بحث مطرح است؛ یکی اجیل های وارداتی و دیگری تولید داخل. درباره آجیل های وارداتی که باید گفت توجه به کشور واردکننده و سوابق آن مهم تر است تا تبلیغاتی که انجام می شود. معمولا برای فروش، تبلیغ زیادی انجام می شود اما باید به کهنگی آجیل توجه ویژ ه ای داشت. آجیل های نامرغوب خصوصا پسته ممکن است دارای قارچ های بیماری زا و خطرناک از جمله آفلاتوکسین باشند .

رطوبت، دما و مقدار زمان نگهداری پسته می تواند نقش بسیار زیادی در ایجاد آفلاتوکسین داشته باشد، بنابراین هوادهی مناسب و حمل سریع محصول تر در مرحله برداشت، خشک کردن مناسب و سریع محصول در مرحله فرآوری و نگهداری و حمل محصول فرآوری شده در محیط کم رطوبت و خنک در پیشگیری از آلودگی محصول به آفلاتوکسین نقش مهمی ایفا می کنند .

وقتی نگهداری آجیل طولانی تر می شود امکان رشد قارچ ها در آن افزایش پیدا می کند. به همین دلیل است که آجیل های وارداتی انتخاب مناسبی محسوب نمی شوند زیرا از زمان تولید تا رسیدن به دست مشتری فرآیند طولانی تری را طی می کنند و به همین علت احتمال رشد میکروب ها، باکتری ها و قارچ ها را بیشتر است. از طرف دیگر اغلب آجیل های وارداتی نمک بسیار بالایی دارند و شامل همان گروه آجیل های بوداده می شوند. بنابراین باید مصرف آنها را محدود کنید .

منبع 1

منبع 2



:: بازدید از این مطلب : 340
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 31 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رز نصرتی
با سلام.به دنیای لوکس بلاگ و وبلاگ جدید خود خوش آمدید.هم اکنون میتوانید از امکانات شگفت انگیز لوکس بلاگ استفاده نمایید و مطالب خود را ارسال نمایید.شما میتوانید قالب و محیط وبلاگ خود را از مدیریت وبلاگ تغییر دهید.با فعالیت در لوکس بلاگ هر روز منتظر مسابقات مختلف و جوایز ویژه باشید.
در صورت نیاز به راهنمایی و پشتیبانی از قسمت مدیریت با ما در ارتباط باشید.برای حفظ زیبابی وبلاگ خود میتوانید این پیام را حذف نمایید.جهت حذف این مطلب وارد مدیریت وب خود شوید و از قسمت ویرایش مطالب قبلی ،مطلبی با عنوان به وبلاگ خود خوش امدید را حذف نمایید.امیدواریم لحظات خوبی را در لوکس بلاگ سپری نمایید...

:: بازدید از این مطلب : 265
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 0 0 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد